Zarządzenie Nr 112/2024 Wójta Gminy Pabianice z dnia 19-08-2024 w sprawie określenia procedur wykorzystania środków funduszu sołeckiego
Na podstawie art. 30 ust 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W ramach realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Pabianice Nr XLVI11/396/2014 z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie Gminy Pabianice, przeznaczone zostaną środki wyliczone na podstawie ustawy o funduszu sołeckim. 2. Uprawnionym do korzystania z funduszu sołeckiego jest sołectwo, w którego imieniu działa sołtys.
§ 2. 1. Informację o wysokości środków funduszu sołeckiego dla danego sołectwa Wójt Gminy przekazuje sołtysom do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy. 2. Informację, o której mowa w ust. 1 Wójt Gminy przekazuje łącznie z formularzem zgłoszenia przedsięwzięcia do realizacji w ramach funduszu sołeckiego, formularzem wniosku, wzorem uchwały, wzorem protokołu, wzorem listy obecności, stanowiącymi odpowiednio załącznik Nr 1, 2, 3, 4 i 5 do niniejszego Zarządzenia.
3. Środki z funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które łącznie muszą spełniać następujące warunki:
1) są zadaniami własnymi gminy,
2) służą poprawie warunków życia mieszkańców
3) są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
4. Środki funduszu sołeckiego mogą być rozdysponowane m.in. na:
1) inwestycje i bieżące remonty oraz utrzymanie dróg gminnych,
2) przedsięwzięcia związane z wodociągami i zaopatrzeniem w wodę, kanalizacją, utrzymaniem czystości i porządku, unieszkodliwianiem odpadów komunalnych na terenie sołectwa,
3) remonty, bieżące utrzymanie, wyposażenie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (świetlice wiejskie, jednostki organizacyjne Gminy),
4) utrzymanie zieleni, nasadzenia drzew i krzewów na terenie sołectwa,
5) budowę, remonty, wyposażenie placów zabaw i siłowni zewnętrznych,
6) organizację imprez i festynów ogólnie dostępnych dla mieszkańców sołectwa o charakterze kulturalnym, sportowym, oświatowym lub zdrowotnym,
7) przedsięwzięcia związane z ochroną przeciwpożarową a także porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli.
5. Środki funduszu sołeckiego nie mogą być rozdysponowane m.in. na:
1) przedsięwzięcia prowadzone na gruncie i w nieruchomości, do których gmina nie posiada tytułu prawnego,
2) dofinansowanie parafii i organizacji pozarządowych, z wyłączeniem ochotniczych straży pożarnych,
3) dofinansowanie działalności samorządowej instytucji kultury,
4) wycieczki, wyjazdy integracyjne, wyjazdy okolicznościowe mieszkańców sołectwa,
5) organizację imprez okolicznościowych, za wyjątkiem ogólnie dostępnych dla mieszkańców sołectwa o charakterze kulturalnym, sportowym, oświatowym lub zdrowotnym,
6) nagrody, za wyjątkiem pucharów/dyplomów w przypadku organizacji zawodów sportowych, konkursów,
6. Środki funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2013 r. Nr 62, poz. 558 ze zm.).
§ 3. 1. Warunkiem przyznania środków funduszu sołeckiego jest złożenie przez sołectwo, do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy do Wójta Gminy Pabianice prawidłowo wypełnionego wniosku wraz załącznikami, o których mowa w § 2 ust.2. 2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
§ 4. 1. W terminie 7 dni od otrzymania wniosku od sołectwa, wójt informuje sołtysa o odrzuceniu wniosku niespełniającego warunków określonych w art. 5 ust. 2—4 oraz art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim. 2. W przypadku odrzucenia wniosku, sołtys może w terminie 7 dni od otrzymania informacji, podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta.
3. W przypadku gdy wniosek został odrzucony przez wójta z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3 ustawy, zebranie wiejskie może ponownie uchwalić wniosek.
§ 5. Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia, a w tym celu każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie uchwala odrębnie wniosek, w którym wskazuje przedsięwzięcie przewidziane do realizacji na obszarze danego sołectwa lub innego sołectwa w Gminie Pabianice.
§ 6. 1. W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego. 2. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 6 do Zarządzenia.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 nie może prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej.
4. Wniosek w sprawie zmian w funduszu sołeckim podlega takiej samej procedurze, jaka obowiązuje przy uchwalaniu i zatwierdzaniu pierwotnego wniosku, zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim.
5. Wzór uchwały zebrania wiejskiego w sprawie wniosku o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w budżecie Gminy Pabianice w ramach funduszu sołeckiego stanowi załącznik nr 7 do Zarządzenia.
§ 7. 1. Wydatki w ramach funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z ustawą o finansach publicznych. 2. Całkowita wartość planowanego przedsięwzięcia powinna uwzględniać wszystkie koszty, w tym przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej czy nadzoru inwestorskiego, o ile jest to wymagane.
3. Zakup materiałów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia danego sołectwa musi być udokumentowany fakturą lub rachunkiem, w których nabywcą jest Gmina Pabianice, 95-200 Pabianice ul. Torowa 21 NIP 731-191-39-30, odbiorcą Urząd Gminy w Pabianicach, 95-200 Pabianice ul. Torowa 21.
4. Uzgodniony z pracownikiem urzędu i udokumentowany wydatek podlega sprawdzeniu pod względem merytorycznym, a pracownik merytoryczny potwierdza podpisem, że wydatek:
1) jest zgodny z celem i wysokością środków uchwalonych w uchwale budżetowej,
2) został dokonany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
5. Dokument podpisany przez pracownika merytorycznego urzędu gminy powinien zawierać opis wgponiższego schematu:
„ „ Wydatek w kwociezł został poniesiony z funduszu sołeckiego zgodnie z wnioskiem sołectwa i dotyczy przedsięwzięcia pn.:................” ”;
6. Na fakturze/rachunku dotyczącym zakupu materiałów i wyposażenia sołtys wskazuje miejsce ichprzechowywania.
§ 8. 1. Fundusz sołecki należy wykorzystać do dnia 31 grudnia roku budżetowego. 2. Środki funduszu niewykorzystane w roku budżetowym wygasają z upływem roku.
§ 9. Uchyla się Zarządzenie Nr 84/2020 Wójta Gminy Pabianice z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie okręslenia procedur wykorzystania środków funduszu sołeckiego.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zarządzenie Nr 1122024 Wójta Gminy Pabianice z dnia 19-08-2024 w sprawie określenia procedur wykorzystania środków funduszu sołeckiego.pdf (1,31MB)
Załącznik nr 1.1 1122024.docx (6,56KB)
Załącznik nr 1 1122024.docx (8,17KB)
Załącznik nr 2 1122024.docx (6,59KB)
Załącznik nr 3 1122024.docx (6,39KB)
Załącznik nr 4 1122024.docx (7,44KB)
Załącznik nr 5 1122024.docx (6,11KB)