Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu WCAG
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Nr XVII/106/2025 Rady Gminy Pabianice z dnia 26-05-2025 w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lubroboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków,położonych na terenie gminy Pabianice

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940) w związku z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292, 1907) uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Określa się zasady przyznawania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie gminy Pabianice. 2. Celem dotacji jest wspieranie i uzupełnianie działań zapewniających właścicielom lub posiadaczom zabytków właściwą nad nimi opiekę.
§ 2. 1. Z budżetu Gminy Pabianice mogą być udzielane dotacje celowe na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków znajdujących się na terenie gminy Pabianice. 2. Dotacja może być udzielona osobom fizycznym, prawnym i jednostkom organizacyjnym, które posiadają tytuł prawny do zabytku, o którym mowa w § 1, wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
3. Jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym działalność w rolnictwie lub rybołówstwie w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, dotacja – w zakresie, w jakim dotyczy tej działalności - stanowi odpowiednio:
1) pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE. L. z 2023 r. poz. 2831) lub;
2) pomoc de minimis w rolnictwie w rozumieniu rozporządzenia Komisji (EU) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 9, z późn. zm.) lub;
3) pomoc de minimis w rybołówstwie w rozumieniu rozporządzenia Komisji (EU) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, s. 45, z późn. zm.).

§ 3. 1. Dotacja może obejmować nakłady określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292 z późn. zm.). 2. Przekazanie dotacji oraz jej rozliczenie następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( t. j.Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.).
3. Dotację przyznaje się w oparciu o pisemny wniosek o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, winien być złożony w terminie wskazanym w ogłoszeniu Wójta Gminy Pabianice w sekretariacie Urzędu Gminy w Pabianicach pok. nr 1.
5. Wójt co najmniej z czternastodniowym wyprzedzeniem podaje do publicznej wiadomości informację o możliwości uzyskania dotacji poprzez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Pabiancach.
6. Do wniosku o udzielenie dotacji należy dołączyć następujące dokumenty:
1) dokument potwierdzający wpis obiektu do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków;
2) dokument potwierdzający tytuł wnioskodawcy do zabytku (np. wypis z rejestru gruntów i budynków lub aktualny odpis księgi wieczystej, a w odniesieniu do wnioskodawców niebędących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi zabytku – dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania zabytkiem);
3) pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy do składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych;
4) zgoda współwłaścicieli, jeżeli zabytek jest przedmiotem współwłasności;
5) obowiązujący dokument właściwego organu ochrony zabytków na przeprowadzenie prac lub robót budowlanych, na które ma być udzielona dotacja lub pisemna informacja, że nie jest ono wymagane przepisami prawa;
6) projekt i obowiązujące pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót, jeśli prace wymagają uzyskania takiego pozwolenia lub zgłoszenia, albo pisemna informacja, że nie są one wymagane przepisami prawa;
7) kosztorys inwestorski wraz z informacją uwzględniającą stawkę i kwotę podatku VAT;
8) program prac konserwatorskich (jeśli wymagany jest przepisami prawa) lub specyfikację planowanych prac lub robót budowlanych, na które ma być udzielona dotacja;
9) dokumentację fotograficzną zabytku;
10) oświadczenie wnioskodawcy, że w przypadku zabytku objętego wnioskiem nie toczy się postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru zabytków lub gminnej ewidencji.

7. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, w tym pomoc de minims w rolnictwie i rybołówstwie jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis o w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie otrzymał w okresie 3 poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie – w przypadku podmiotów ubiegających się o pomoc de minimis, de minimis w rolnictwie albo dokumentów okreslonych w art. 37 ust. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - w przypadku podmiotów ubiegajacych się o pomoc de minimis w rybołóstwie;
2) informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez pomiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543) – dotyczy wyłącznie wnioskodawców prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno – prawną oraz sposób finansowania;
3) informacje przedstawione przez wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810) – dotyczy wyłącznie wnioskodawców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze rolnym lub sektorze rybołówstwa.

8. Złożenie wniosku o udzielenie dotacji nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji, nie gwarantuje również przyznania dotacji w wysokości oczekiwanej przez składającego wniosek.
9. W przypadku, gdy wniosek o udzielenie dotacji zawiera braki formalne, wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
10. Wniosek o udzielenie dotacji zawierający braki formalne, po bezskutecznym wezwaniu do ich uzupełnienia lub złożony po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 4. 1. Łączną kwotę dotacji w danym roku budżetowym określa uchwała budżetowa. 2. Dotacja z budżetu Gminy Pabianice na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych na prace lub roboty.
3. Łączna kwota dotacji udzielonych z budżetu gminy Pabianice oraz innych środków publicznych na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku nie może przekroczyć 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót przy zabytku.

§ 5. 1. O udzieleniu dotacji decyduje Rada Gminy w Pabianicach w formie uchwały. 2. Uchwała Rady Gminy w Pabianicach o udzielenie dotacji stanowi podstawę zawarcia przez Wójta Gminy Pabianice z wnioskodawcą umowy o udzielenie dotacji.
3. Wnioskodawca otrzymujący dotację zobowiązany jest do złożenia sprawozdania i rozliczenia dotacji na warunkach określonych w zawartej umowie.

§ 6. Wykonanie uchwały powierza Wójtowi Gminy Pabianice.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Gminy Pabianice

Jerzy Błoch

 

PDF   Uchwała Nr XVII1062025 Rady Gminy Pabianice z dnia 26-05-2025 w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie restauratorskie lubroboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytk.pdf (441,80KB)

DOCXZałącznik nr 1 XVII1062025.docx (10,38KB)