Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego dla obywateli RP i cudzoziemców
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Pabianicach, ul. Torowa 21, pok. nr 6, tel. 42 213 96 60 wew. 132
Referat Spraw Obywatelskich i Organizacyjnych (Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych).
Sposób załatwiania:
1. Przyjęcie zgłoszenia na formularzu "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego":
- w postaci papierowej,
- w postaci elektronicznej (podpisany kwalifikowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP).
2. Wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu z pobytu stałego, na wniosek osoby zgłaszającej.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony formularz "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego".
- Do wglądu, w przypadku obywatela RP, dowód osobisty lub paszport.
- Do wglądu, w przypadku cudzoziemca:
- obywatela Unii Europejskiej ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo,
- członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, ważny dokument podróży oraz ważną kartę pobytu,
- niebędącego obywatelem UE, wizę lub inny ważny dokument pobytu.
Inne informacje:
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2016, poz.23 z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
- Wymeldowania z pobytu stałego dokonuje się w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu stałego.
- Formularz meldunkowy należy wypełnić komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.
- Formularz może zostać sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego, w obecności osoby dokonującej zgłoszenia, na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz podanych przez tę osobę. Osoba zgłaszająca dokonuje własnoręcznym podpisem potwierdzenia wiarygodności danych zamieszczonych na wydrukowanym formularzu.
- Wymeldować się można z miejsca pobytu stałego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu stałego, w organie gminy właściwym dla nowego miejsca pobytu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r., poz. 722 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1852).
- Ustawa z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1525 z późn zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1827 z późn. zm.).
Opłaty:
Czynność wymeldowania nie podlega opłacie skarbowej.
Opłata skarbowa za udzielone pełnomocnictwo w wysokości 17 zł jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy, za złożony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu z miejsca pobytu stałego w wysokości 17 zł.
Formularze: